Alla inlägg under maj 2010

Av Annika Nordmark - 23 maj 2010 20:02

Hej Allihopa!


Nu var det ett tag sen igen... Det är alltid massa roliga saker som händer mellan gångerna som jag bloggar. Det har varit en tuff tid det senaste med många tentor, examen i ridning och en del jobb.

Vi har haft tentor i hästens biologi(hästens sjukdomar), hästens miljö, ridlära mm. Det har varit en hel del plugg inför tentorna samtidigt som det ska skrivas en del arbeten. Men plugget har givit resultat och resulterade i att alla tentor blev Godkända  


Vidare hade vi praktisk examen i ridning vilket innebär att vi ska rida ett dressyrprogram och visa vår färdighet och analysförmåga i dressyren samt rida en caprillibana i hoppningen. En caprillibana innebär att det är en bana blandat med bommar på marken, lydnadsövningar, styrkeövningar och vanliga hinder där man rider olika linjer på rätt distanser. Det är en bra bana där den som bedömmer ser vilka fördigheter jag har som ryttare, hur jag planerar sin ridning och hur jag genomför de olika momenten. Som examinatiorer hade vi förbundskaptenen för svenska dressyrlandslaget Bo Jenå i dressyren och OS-ryttaren Peter Eriksson i hoppningen. Det är såå häftigt att det verkligen är proffs som bedömmer vår insats och våra färdigheter i ridningen!! Efter mycket nervositet inför dressyrexamen som jag var tveksam på om jag skulle klara, så genomförde jag dressyrprogrammet på ett riktigt bra sätt. Jag blev riktigt stolt över mig själv!! Och då ska ni veta att vi hästmänniskor har STORA krav på oss själva... Jag fick även beröm av Bo som tyckte att jag hade en bra planering av vägar, hade en bra takt och tempo och han sa till och med att mellantraven som vi gjorde på diagonalen var en av de bästa han har sett att Lamborghini har gjort, gissa om jag var glad  GODKÄND på Dressyrexamen, jippiiii!!!!

Hoppexamen var jag inte så nevös för då jag vet att jag kan hitta fokus och prestera när det gäller. Men det började inte så bra... Framhoppningen var fruktansvärd, jag hade ingen rytm och ingen känsla, kom konstigt på hindren och fick till och med ett stopp... Vilken uppladdning... MEN! Jag är ofta bra när det gäller!! Jag fokuserade och gjorde min plan klar för hur jag skulle rida och genomförde sedan banan otroligt bra! En linje fick jag ett galoppsprång extra samt att han blev lite stark till sista hindret så språnget blev inte 100 % bra. Men över lag kändes det mycket bra! Och det tyckte Peter också!! Han gillade min beslutsamhet och att jag hittade en bra grundgalopp från början! Så jag blev GODKÄND på Hoppexamen också! Snacka om att jag var nöjd efter den veckan!

Bilder kommer snart!


Jag har börjat jobba extra på seminstationen här på Flyinge där jag ska jobba i sommar. Det är mycket hästar och många föl vilket är jättekul! Jag får vara med när de undersöker stona samt vid seminering, mycket lärorikt då jag mest har haft hand om hingstarna när man pratar i avelsammanhang! Jag ser fram emot en mycket lärorik sommar!! 

Om en vecka har alla mina underbara vänner lämnat Skåne. På fredag slutar skolan och de som inte bor här nere återvänder hem. Det kommer vara en av de jobbigaste veckorna på länge som jag har framför  mig. Det kommer vara många tårar och avsked. De som känner mig vet att jag Hatar att säga hej då. Alla säger att vi måste hälsa på varandra och att vi ska hålla kontakten. Men jag vet hur det blir... Ett gäng kommer tillbaka till hösten för att gå andra året här, men majoriteten går på Strömsholm till hösten. En av dom är Bästa Petra som jag kommer sakna otroligt mycket. Bärjar nästan gråta bara vid tanken på att hon ska flytta. Jga har försökt göra en övertalningskampanj för att få henne att byta så att hon kommer tillbaka till hösten, men jag lyckas inte. Jag kommer sakna hennes teorier och hennes utbrott och skratt. Usch vad hemskt....  

  

Jag och Petra på betesvandringen!!


Ha en bra vecka!!


Kramar

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Annika heter ja! Bor och pluggar i Flyinge och kommer efter avslutat utbildning bli Hippolog och Stallchef!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards