Alla inlägg under februari 2010

Av Annika Nordmark - 27 februari 2010 16:57

Jag kommer mer och mer på att människor har olika syn på det där med eget ansvar. Vem ska man hänga om ett grupparbete inte blir gjort i tid? Är det du?, jag? eller någon? som har ansvar över att det blir gjort? I skolvärlden och även på Högskolenivå är det massor med grupparbeten som ska göras. Vilka är fördelarna med att arbeta i grupp?? Visst, man kan dela upp arbetet så att arbetsbelastningen blir mindre, man kan utbyta erfarenheter och kunskap, och man kan öva på att arbeta som ett team. MEN, ofta slutar det med att en person blir den "ansvariga" att arbetet blir gjort och kommer in i tid.

Jag märker ofta att det är samma personer som kommer undan ansvarsrollen och glider lite med på ett bananskal.... Orättvist. Skolvärlden borde införa fler individuella uppgifter så att alla får ta samma ansvar, och gör man inte sin uppgift i tid så drabbar det bara henne.


Samma sak gäller när man har tagit på sig något, en uppgift, en häst, ett barn eller att laga mat så är man skyldig att genomföra den uppgiften och ansvaret. Klarar man inte av det så ska man heller inte säga Ja till det. I slutändan drabbar det någon annan, någon annan sätts i skiten och för mer att göra utöver vad den redan har.


Jag känner att människor blir mer och mer egoistiska, jag är säkert inte bättre själv, men jag försöker iallafall att genomföra det jag har tagit på mig. Tanken om att hjälpa varandra har tydligen försvunnit, även om det handlar om roliga saker.


Nu känner jag att det var ett trist inlägg, men jagbehövde nog skriva av mig!


Kom gärna med komentarer!!


Kramar<3

Av Annika Nordmark - 26 februari 2010 22:45

Jag utlovade sist gång att jag skulle skriva oftare... Men så har de inte blivit! Ska försöka skärpa mig!


Mycket har hänt sen sist!

På skolfronten så rullar det på med ridningen! Min skolhäst Lambi är en superfin häst, som jag nu börjar inse varför jag fick! Han är känslig och gör man inte rätt så visar han det! Kanon för mig som inte är så stark i dressyren! I hoppningen är han en klocka så de är roligt! Vi hade sitsträning en lektion där vi blev longerade på en häst och skulle göra olika balans och sitsövninger. Snacka om att få en AHA-upplevelse!! Jag har lite svårt att få fram ytter högt när jag rider på böt spår, och det lyckades jag få till, wow, vilken skillnad! Så nu ligger stor del av mitt fokus på min höfter när jag rider=)

I de teoretiska ämnena är det högt tempo! Många inlämningar, redovisninger och tentor har det varit den sista tiden, allt har gått bra så de känns skönt!

  

Min skolhäst  Lamborghini!!


Zanti är igång så gått det går nu i det här vädret! Det har blivit en hel del galoppträning i snön!! Kul kul! Ska komma igång mer med markarbete och hoppning nu när isen försvinner! Är så laddad inför det!


Brolle utvecklas och konditionen blir bättre och bättre! Det är en konst att kunna balansera träningen så att den inte blir för snäll och samtidigt inte för hård! Menjag tycker jag har lyckats så här långt! Han har också fått arbeta en del i snön, framför allt på lina! I veckan var jag, Sofia, Zanti och Brolle ute och galopperade på fältet i snön, han tyckte det var jättekul!! Han har också blivit klippt sen sist och ser nu ut som en stjärna=)  

     

Brolle är nyklippt och ska snart bli riden!




Äventyr är vi på ibland också! Jag, Amanda och Maria bestämde oss en dag för att rida till ridhuset och rida lite bommar osv! Äventyret började direkt när vi kom utanför stalldörren! Jag hade två filtar på Zanti så att både hon och jag skulle hålla värmen! Det var bara de att det blåste halv storm ute.... Så när jag skulle sitta upp flög båda filtarna iväg! På med filtarna igen, vilket inte va så lätt!! Jag hade filtarna mer över mitt huvud än vad Zanti hade över sin rumpa! Väl på plats skulle jag göra ytterligare ett försök att sitta upp, haha, bull shit! Filtarna flyger iväg igen!!! Så de slutar med att Amanda får hålla i filtarna på Zanti medans jag sitter upp=) Så traskar tre förvirrade Hippologer med sina mer eller mindre stoiga ston ner till Flyinge! Vi tar plats i ridhuset och lägger fram bommar osv och börjar rida! Men vi glömde att det var pay n´jump på Flyinge så alla privatryttare fick knö in sig i ridhuset där vi var! Så 20 ryttare och tre som vill rida bommar o småhinder, hahaha, ja ror ni kan se synen framför er=) Men det var en rolig kväll och vi var nöjda med hästarna!!


Igår var vi på bjudning på Alnarp hos Lantmästarstudenterna! Det är alltid lika trevligt! Jag trivs i deras sällskap! Det var jag, Petra, Isabelle, Amanda och Sofie som åkte dit och vi hade trevligt allihop=)



Jag lovar att vi hörs snart igen!!


Kramar

Av Annika Nordmark - 4 februari 2010 22:46

Den 23 januari kom Brave Liberty *Brolle* till mig! Han är en valack, 5 år e: Brigadör, ue: Last Liberty-Electro. Jag och Petra ska ha honom för att sätta igång, träna och förhoppningsvis tävla lite! Han har tävlat i hoppning som 4-åring men fick tyvärr en skada som gjorde att han fick stå ett bra tag. Men nu är det dags att komma igång igen!


Första veckan fick han mest gå på promenader och bli longerad och lära känna sin nya hemmamiljö! Han anpassade sig snabbt och blev genast kompis med hagkompisen Biscaya och boxgrannen Zanti! Han fick följa med ner till Flyinge en dag för att bli longerad i ridhuset, och det var inga konstigheter!


Igår var det dags att för första gången rida på honom! Petra gick med honom medan jag red Zanti ner till ridhuset! Mendans jag trimmade Zanti lite så longerade Petra Brolle så han kunde bralla av sig lite! Han blev snabbt trött så det behövdes inte så lång tids longering! Han var snäll att sitta upp på och jag travade några varv, han har en trevlig trav! Sen kunde ja inte låta bli utan galopperade en långsida för att känna på galoppen! Det var som att sitta på en gunghäst! Han har en riktigt rund och trevlig galopp!!


  


Idag red vi ut en tur i skogen tillsammans med Petra och Zanti! Det blev en travrunda i snön, mysigt! Det låg en liten stock på stigen som vi skulle trava över, men det blev ett rejält hopp   Det var tur att han inte bockade efter för då hade jag nog flugit som en vante!! Så han kommer nog bli en trevlig hopphäst!! Det känns kul att få arbeta med honom och jag känner på mig att han kommer bli en riktigt trevlig häst när han kommer igång:-)


Hej hopp så länge!!


Kramar

Av Annika Nordmark - 2 februari 2010 22:00

Nu har det riktig rolig äntligen börjat i skolan! Ridblocket har dragit igång  Jag har ridit i drygt en vecka nu och har provat olika skolhästar! Jag kan bara konstatera att Flyinge har väldigt fina skolhästar! Den första hästen jag red var Provence, en trevlig och känslig kille som inte gillar om man rör mycket på sig i sadeln och hamnar i obalans, men det klarade jag rätt bra! Man kan nästan tro att han är ett sto då man verkligen får fjäska för honom för att få  honom på min sida så att han arbetar med en positiv inställning! Honom gillade jag!

Sedan var de dags och sitta upp på Jurist! Wow, han var helt underbar! En stor häst med mycket rörelse och det gällde att hålla om honom och rida hela tiden. Det gillar jag! Han var måndagens favorit!!

Dag två fick jag rida On Off, även han en mycket trevlig häst! Han var stor och hade gigantiska rörelser, så det var tufft att rida honom, men jag kom på honom i slutet!

På Onsdagen fick jag rida ett sto som jag inte kom riktigt hundra överrens med, men Ida fick henne som sin häst och de passar verkligen superbra ihop  


Torsdag var det dags för markarbete och lite hoppning! Äntligen fick man sitta i en hoppsadel!! Har fått rida i dressyrsadlar hela veckan, o de är jag inte riktigt van vid, men jag vänjer mig säkert!! Jag fick rida Provence igen och han hoppade fantastiskt! Bra tryck i sprången och hoppade verkligen genom kroppen, love=) Fredagen var de Jurists tur igen! Jag gillar den hästen mer och mer, insåg att han var stor, men tror inte de skulle vara några problem!


Helgen var lugn och tillbringades den mesta tiden i Malmö!! Men filmer, mat o trevligt sällskap! Hästarna fick sin motion och var pigga och glada! Zanti fick gå ett dressyrpass, med dressyrsadel(!) hon var pigg och laddad i början men var riktigt riktigt fin i slutet, jag älskar verkligen den hästen! Vår nya häst Brolle fick bli longerad i snön för att bygga upp sin kondition och muskler och han tyckte de va riktigt kul!! På söndagen hoppade ja Zanti lite, och ojoj va hon kan hoppa  

på kvällen var det dags för buggträning, åhh de är såå kul! Hade gärna buggat flera dagar i veckan om jag hade haft en buggpartner och lite mer tid att åka iväg!!


Så kom måndagen igen och snacka om att jag blev förvånad när jag kom till skolan och de stod att jag skulle rida Lamborghini! Jag var nästan säker på att jag  skulle få Jurist eller Provence, men icke! Det blev Lambi och det visade sig sen att han skulle bli min skolhäst! Lamborghini är en valack, 14 år e Alcatraz- Artist! En svart springare med bläs och en vit strumpa bak! Bild och mer info kommer snart!


Jag måste lära mig att skriva lite oftare i min blogg så det inte blir en roman varje gång!


Nu är det dags att dra sig till sängs då de är stalltjänst i morgon bitti, följt av ekonomiredovisning och sedan dressyrträning för Bo Jenå, stalltjänst igen och sedan ska Zanti trimmas och jag ska rida Brolle för första gången!! Så det blir en rolig dag!


Jag återkommer snart, ha de så bra så länge!! Kramar

Presentation


Annika heter ja! Bor och pluggar i Flyinge och kommer efter avslutat utbildning bli Hippolog och Stallchef!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards