Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Årskrönika!

Av Annika Nordmark - 4 januari 2010 20:50

Då var det dags att titta tillbaka på 2009 och göra en sammanfattning över vad som hände då!


Jag börjar väl i januari! Nyåret firades i Göteborg med Karolin, Caroline och hennes vänner! En mycket trevlig kväll! Året inleddes lika dant som iår men att envisas om att vara svinkallt.... Men inget kallt som inte har något gott med sig!! På nyårsdagen var det en tur till Färgeland(!) för att åka skridskor med Matti och Erik på en sjö och sen väntade god mat! Januari fortsatte att vara kallt. Jag arbetade på Sotenäs Fältrittklubb som stallansvarig, ett vikariat som varade januari ut. Det var ett mycket roligt jobb där jag träffade många trevliga människor, det roliga med att jobba i stall är att man får så mycket tillbaka från både människor och djur. Jag hade jobbat 10 månader och hade fäst mig mycket vid alla, så den sista dagen jag arbetade var tung. Några ponnyföräldrar kom gråtande upp till stallet och tyckte det var såå tråkigt att jag skulle sluta, snacka om att jag kände mig omtyckt. Jag  saknar er alla!


Jag och Maria som arbetade ihop på ridklubben! Här på julfesten!


Så vad var då planerna sen? Jo, nu var det dags att ta det stora klivet och flytta utomlands. Efter att ha lånat ut hästen, sagt upp hyredkontraktet på den röda lilla stugan jag bodde i och sålt bilen packade jag två resväskor och flög till Roggel, Holland. Där väntade ett stallchefsjobb hos den svenska ryttarinnan Erika Lickhammer! Där var jag i knappt fyra månader. Det var en rolig tid, massa jobb, massa fina hästar, massa fester!! Holland är ett underbart land som jag gärna återvänder till igen!! Holländarna är väldigt trevliga och är alltid glada! Självklart var det lite upp och lite ner ibland men i det hela så ångrar jag inte en sekund att jag åkte dit! Jag rekommenderar alla att åka utomland ett tag och arbeta, hästvärlden är så mycket större där och hästkulturen är annorlunda. Vi svenskar tycker att Skåne är hästcentrum och att allt finns här, men åk till Tyskland, Holland och Belgien och se hur det ser ut där, där är det STORT!!

   Jag och Westlife i Holland!


Efter att ha återvänt till Sverige flyttade jag till Niklas och Jenny Arvidsson i Klippan för att arbeta. Niklas rider i Svenska landlaget och har många fina hästar. Han har många hingstar som går både som tävlingshästar och i avel. Som mest hade vi 12 hingstar på en gång! Jag gilla dom, dom är livliga, starka och inte alltid roliga att hantera, men är man vän med dom så är dom underbara! Jag fick rida mycket när jag var där och även då hingstarna! Det är som att köra Ferrari när man sitter på hingstarna, dom har en fantastisk ridbarhet och dom kan allt!! Jag arbetade ihop med Anna som kom en vecka innan mig, hon hade inte tidigare arbetat med hästar så hon tyckte de var toppen när jag kom så jag kunde visa allt knep och tips som är bra när man ska jobba som hästskötare. Jag ville vara hemma mycket så jag kunde rida massor, för det var den biten jag ville utveckla hos mig själv. Men i början blev de massor med tävlingar, vilket är jättekul! Eftersom Anna inte hade så mycket vana. Men efterhand blev det massa ridning och det var kalaskul!! Allt från unghästar till äldre rutinerade!!


Samtidigt som jag var hos Niklas fick jag ner Zanti, ett sto, f: 2004 e: Santa Cruz VDL ue: Jasper- Abbé. Mer info om henne kommer snart!!

Direkt när jag kom till Sverige och hade flyttat till Arvidsson fick jag reda på att jag hade blivit antagen att genomföra antagningsprov för Hippologutbildningen!! Så det var bara att ta sig till Strömsholm och genomföra proven. Det var dressyr-, hopp- och teoretiskt prov, samt visa häst vid hand, intervju och konditionstest. Det gick bra så jag blev antagen!! Jättekul, men samtidigt trivdes jag kanon hos Arvidsson så jag hade rätt mycket beslutsångest. Men jag bestämde mig iallafall för att hoppa på utbildningen!


En veckas semester fick jag till i somras, det blev en resa till Prag med mina Herbalifekollegor. Vi åkte buss dit och levde ett underbart liv med mat, shopping och ett fantastiskt Herbalifeseminarium! Det går inte att förklara, det måste upplevas!! Jag ser fram emot nästa seminar som blir till sommaren i Globen, Stockholm!!  

Jag, Emelie, Louise & Annica från Sverige och Daniel från Holland!

Efter tre månader hos Arvidsson var det dags att packa igen och flytta till Flyinge! Jag flyttade in i en korridor tillsammans med 4 andra blivande Hippologer plus några till. Det visade sig att det var ett kul och underbart gäng som jag skulle bo ihop med! Tre norrlänningar och en från Västergötland!


Jag tror jag berättar mer om den här tiden från slutet på augusti till sista december i ett annat inlägg, det kommer bli jättelångt annars!!


Så de får räcka för den här gången!


Kramar  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Nordmark - 23 maj 2010 20:02


Hej Allihopa! Nu var det ett tag sen igen... Det är alltid massa roliga saker som händer mellan gångerna som jag bloggar. Det har varit en tuff tid det senaste med många tentor, examen i ridning och en del jobb. Vi har haft tentor i hästens bi...

Av Annika Nordmark - 28 april 2010 21:39

Livet blir inte alltid som man har tänkt sig och ibland springer verkligheten i kapp en. För en knapp vecka sedan avled min bästa barndomskompis mamma efter att ha kämpat mot den elaka sjukdomen cancer i mer än 15 år. Hon har kämpat och stått ut med ...

Av Annika Nordmark - 23 april 2010 21:46


   De är fredag kväll och jag sitter helt själv här hemma där det normalt sätt alltid är full rulle då vi är 12 personer som bor här. Det är faktiskt helt underbart!! Så nu ska jag passa på att skriva lite i min blogg! Det blir inte så ofta som jag v...

Av Annika Nordmark - 29 mars 2010 12:10

Jag får kolla i min kalender för att komma ihåg allt vad som har hänt sen sist!! Å jag kom fram till att det var massa roliga saker!!   Jag lovade sist att jag skulle berätta hur Studio 54 festen blev! Det var en fest som Hippologernas festkommit...

Av Annika Nordmark - 9 mars 2010 21:46

Jag har skrivit en del här nu men har aldrig nämnt mitt arbete med Herbalife! Jag har arbetat med Herbalife i drygt tre år och det är bland de roligaste jobben man kan ha! För er som inte vet vad Herbalife är så ska jag presentera det kort! Herbalife...

Presentation


Annika heter ja! Bor och pluggar i Flyinge och kommer efter avslutat utbildning bli Hippolog och Stallchef!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards